V době, kdy probíhá takzvaná mobilní revoluce a téměř každý má chytrý telefon a operátoři si stále více konkurují v nabídkách konečným zákazníkům, se vyplatí nad maximálním využitím QR kódů zapřemýšlet. Rozhodně by to ale nemělo být o tom, nacpat qr kód na každou stranu akčního letáku a směřovat to za každou cenu na web.
Akční letáky a QR kód fungují
Správně umístěný QR kód na letáku ho může nejen zatraktivnit a oslovit jinou cílovou skupinu než slevuchtivé seniory, ale dokonce může přinést i cenné uživatelské interakce, když se u toho přemýšlí. Z minulosti QR kódů na českém trhu lze totiž velmi jednoduše vybrat příklady využívání QR jako technologického sebeukájení aneb máme qr a je jedno, že vede na pro mobili nefunkční web nebo je na místě, kde ho nikdy nikdo nenačte. Ano QR kódy na akčních letácích fungují, ale je třeba se držet pár základních pravidel, aby letáková qr kampaň splnila svůj cíl, pokud nějaký vůbec je stanoven. Pak už stačí jen vytvořit zdarma kód přes generátor QR a šířit ho na veřejnost.
Základní pravidla pro QR kód v letáku
Určete si cíl QR kampaně
Například zvýšení počtu návštěvníků webu nebo účastníků online soutěže spojené z výrobkem. Do QR lze zakódovat také například událost do kalendáře (otevírání nové prodejny) a stále velmi efektivní jsou prosté texty a vzkazy schované do QR kódu. Zajímavý nápad je také propojení na facebook přes QR kód, jak to dělají z letáků například ovocné kytice Praha, kterým počet fanoušků na facebooku rapidně roste.
Mějte QR kampaň zobrazitelnou
K čemu by Vám byl všude viditelný QR kód, když nepůjde zobrazit? Odpověď je k ničemu a přidávám k ní zářný příklad dělání věcí na oko. Když měla značka Fotolab před lety vizi, že se zviditelní přes stále oblíbenější QR kódy, nasadila je kam to šlo a to nejen na letáky, ale také na většinu stanic metra v Praze na billboardy za kolejištěm. QR nešlo přes kolejiště tenkrát většině načíst a kdo to načetl, dostal se na nemobilní web, který hodně rychle opouštěl. Fotolabu jsem to vyřešil jednoduchou mobilní verzí, která má nyní měsíčně tisíce návštěv! Dnes Fotolab používé qr kódy na videa ve fotoknize. Když nemáte mobilní web a nemáte na něj prostředky (řády tisíců), tak odkazujte na sociální média nebo dávejte jen textové informace, jen proboha neodkazujte obsah neoptimalizovaný pro mobily.
QR používejte na akčním letáku efektivně
Pokud chcete na akční leták QR kód umístit, rozmyslete si kam a jaké téma chcete vložit a v jaké tiskové kvalitě bude výstup. Není nic horšího, než když natisknete sto tisíc letáků a zjistíte, že kvalita tisku není dostatečná pro načtení malého QR někde v růžku. Mě se u více klientů osvědčilo dávat do hlavičky titulní stránky QR na mobilní verzi a na zadní stranu QR kód na (mobilní verzi!) facebook stránky značky. Pokud máte vícestránkovou brožurku, je možné vkládat QR i v rámci jejího obsahu například na detaily produktů s dalším popisem a fotkami na mobilním webu nebo jako tipy na další sociální média jako youtube nebo twitter opět na mobilní verze těchto webů. Vzhledem k cílové skupiňě ke které je komunikováno je třeba hustotu QR v letácích korigovat tak, aby neměli senioři v letáku dvacet různých kódů, které neznají a mladí zas naopak jeden malý s textovým vzkazem (když mají internet v mobilu a mohou využít napojení online). Zároveň musíte dát atraktivní důvod kód nascenovat, jinak se nikdo ani nebude obtěžovat vytáhnout telefon z kapsy. Efektivní umístění QR kódu v tiskovinách je strategická část plánování komunikace, kterou by žádný kvalitní novodobý marketér neměl podcenit!
Luker
Ahoj, qr na letácích už dnes považuji za standard a dost mě zaráží, jak si s tím některé velké řetězce neumějí poradit. Vydělávají na nás moooc peňez, ale aby je investovali do kvalifikovaných lidí, kteří jim řeknou, jak se to opravdu dělá v nové kybernetické době, to ne. Tenhle článek je super, doufám, že se k těm marketérům devadesátých let dostane. Jen tak dál! Díky Lukáš